Fritz, Martin
Musikandacht über Herkunft und Bedeutung eines Elements bürgerlicher Religionskultur
Zeitschriftenartikel

The notion of "Musikandacht", or musical meditation, reveals that musical experience in bourgeois life has always possessed a religious character. Martin Fritz outlines the origins of this notion in the age of Pietism and Enlightenment (Klopstock, Niemeyer, Reichardt, Herder) and traces its progression through romanticism (Wackenroder, Schleiermacher, Hoffmann) to idealism (Hegel). In doing so, Fritz revises the concept of "absolute music" (Dahlhaus), suggesting that, in addition to pure instrumental music, vocal church music has an equally pivotal function in musical art religion, or "Kunstreligion".

Enthalten in:
Zeitschrift für Theologie und Kirche; 2014/1 (2014)


Serie / Reihe: Zeitschrift für Theologie und Kirche

Personen: Fritz, Martin

Schlagwörter: Musik 18. Jahrhundert Andacht Kirchenmusik Religionskultur

Fritz, Martin:
Musikandacht : über Herkunft und Bedeutung eines Elements bürgerlicher Religionskultur / von Martin Fritz, 2014. - S.28-55 - (Zeitschrift für Theologie und Kirche)

Zugangsnummer: U-0313205
Religionswissenschaft - Zeitschriftenartikel